29 June, 2010

Penggunaan MMO bagi Ternakan Ayam



Operasi ternakan ayam adalah yg terkenal dengan penghasilan gas amonia yg banyak dan kehadiran MicroOrganisma perosak.Gas Amonia yg naik dr najis ke udara boleh menyebabkan dada dan kaki ayam rosak dan boleh juga menyebabkan buta pada ayam.Gas amonia juga boleh menyebab kan komplikasi pernafasan pada manusia dan ternakan serta stres kepada pekerja masyarakat sekeliling dan pihak berkuasa.

Kandungan konsenterasi Amonia yang tinggi boleh membawa maut.Purata rumah ayam mengandungi lebih kurang 20-29ppm Amonia.

Proses pereputan bahan organik oleh mikroorganisma perosak juga menyumbangkan kehadiran bau busuk.Rahsia untuk meningkatkan kesihatan umum daripada operasi ternakan dan aduan daripada orang ramaiadalah dengan mengurang atau menghilangkan bau amonia.Mikrob secara semula jadi akan menguraikan.Amonia adalah bahan oxidative,ia kembang dengan aktif dan menyokong pertumbuhan bakteria pembawa penyakit.
Dengan MMO yang mempunyai tindakbalas antioxidan pada najis, ia juga menghalang bahan organik oleh mikroorganisma perosak yang menimbulkanbau busuk,mengawal pertumbuhan bakteria perosak pembawa penyakit dan mengurangkan kehadiran lalat.


Kebaikan mengunakan MMO

1. Mengawal pencemaran bau
2. Mengurankan stress kepada ternakan,pekerja serta masyarakat sekeliling.
3. Mengurangkan kehadiran lalat.
4. Murah dan efektif.
5. Selamat dan Mesra alam


Cara - Cara :

1. Bersihkan reban ayam , sembur dan basuhkan semua kawasan reban.
2. Tempoh rawatan dengan MMO pada nisbah 1 : 50
3. Penggunaan harian dengan MMO pada nisbah 1 : 500
4. Sebagai minuman pada nisbah 1 : 1000/2000
5. Sembur pada najis samaada najis baru atau lama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.